گزارش از آماده ‎سازی و برپایی جشن سده 3760 زرتشتی در تهران


 ‏جشن سده توسط انجمن زرتشتیان تهران با همیاری کانون دانشجویان زرتشتی و انجمن موبدان تهران در جشنگاه خسروی برگزار شد.
 ‏آتش جشن سده، جشن ملی ایرانیان نیز با هم بهره شدن از آتش کهن آتشکده تهران نیز در محوطه جشنگاه خسروی و آتشکده تهران برافروخته شد.

 ‏موبد مهربان پولادی فرنشین انجمن موبدان با قدردانی از تمام برگزارکنندگانی که این جشن نیاکانی را روشن می کنند، آتش سده را نور و روشنایی گیتی دانست و افزود لازم است با این نور ایمان درون را تقویت کنیم. فرنشین انجمن موبدان در ادامه  با اشاره به قدمت آتش سده گفت پیدایش آتش را در اسطوره ها به هوشنگ شاه نسبت داده اند و جشنی است که از پیش از اشوزرتشت برگزار می‌شده است و به امروز رسیده است. موبد پولادی در پایان به مقدس بودن نور و آتش در تمام ادیان اشاره کرد و خلاصه ای از نحوه آتش افروزی را بیان کرد و گفت بهتر است آتش سده در آغاز گاه ایویسروترم و با آتش ورهرام با آیین خاصی توسط موبدان افروخته شود.

--

---

--

--

--

--

--

--

--

--

 ‏
 ‏دکتر افشین نمیرانیان دیگر سخنران این آیین نیز با اشاره به اینکه اصلی ترین بخش جشن سده آتش افروزی است گفت درست است که امسال خیلی کوچکتر و جمع و جورتر از مارکار این جشن را برگزار می کنیم ولی خوشحالیم که بعد از ۳ سال داریم آنرا حضوری برگزار می کنیم. وی با اشاره به تعطیلی اکثر گردهم آیی ها در این مدت گفت ما یک خانواده بزرگیم و یک خانواده احتیاج دارد تا یکدیگر را ببیند.
 ‏وی با اشاره به نقش زرتشتیان در پاسداری از جشن های تیرگان، سده و مهرگان گفت درست است که ما آمرا پاسداری کردیم و به امروز رساندیم تا این جشن ها ملی و جهانی شوند ولی ما متولی برگزاری این جشن ها به صورت ملی نیستیم. نه توانایی برگزاری آن در این سطح را داریم و نه می خواهیم. وی ادامه داد امیدوارم سالهای آینده با توجه به ثبت ملی و جهانی شدن این جشن ها، نهادهای کشور مثل شهرداری ها این جشن ها را به صورت ملی و همگانی برگزار کنند و تمام ایرانیان بتوانند در آنها حضور یابند.

--

--

دیگر برنامه‌های این جشن خوانش پیام دکتر اسفندیار اختیاری، نماینده ایرانیان زرتشتی، اجرای نیایش، نقالی و موسیقی سنتی و پخش نماهنگ سده سالهای گذشته بود.
سخنگو و مجری: با اجرا و هنرنمایی پریسا رایومند.
نیایش: با اجرا و آوای‎خوش نگار بزرگ‎چمی و خشایار خضری.
سخنرانان: موبد دكتر مهربان پولادی؛ فرنشین انجمن موبدان تهران./ دکتر افشین نمیرانیان؛ فرنشین انجمن زرتشتیان تهران./ پیام شادباش دكتر اسفندیار اختیاری؛ نماینده ایرانیان زرتشتی در مجلس شورای اسلامی.
هنرنمایی گروه نقالی و شاهنامه خوانی زرتشتیان ایران؛ با اجرا و سرپرستی موبدیار پریا ماوندی؛ و همراهی شینا سرداری و با اجرا و همیاری استاد مرشد خرمی.

--

--

--

--

--

--

نماهنگ پیشینه برگزاری جشن سده تهران؛ آرشیو عكس از تارنماهای امرداد و برساد، تدوین: نیما خادمی.
هنرنمایی گروه موسیقی جوانان زرتشتی: با هنرنمایی مهتا بختیار؛ نوازنده سنتور، و یسنا بهمردی؛ نوازنده دف.
موبدان و موبدیاران آتش افروز: موبد مهربان فیروزگری، موبد مهربان پولادی، موبد كوروش بلندی، موبدیار پریا ماوندی، موبدیار سرور تاراپوروالا، موبدیار راشین جهانگیری، موبدیار انوشه باستانی، موبدیار هرمز خسرویانی و موبدیار فرهنگ ضیاتبری.
آتش افروزان و دف نوازان: نگار بزرگ‌چمی، ویستا رایومند، پگاه بزرگ‌چمی، سپهر گشتاسبی، خشایار خضری، سپند بلندی، و با همیاری دف نوازان: یسنا بهمردی، شینا سرداری و هورشید نیكفام، و با همنوازی سورنا و دهل.

--

--

--

--

--

--

--

گویندگان دكلمه ایران در هنگام آتش‎افروزی: موبدیار پریا ماوندی و پریسا رایومند. 
طراحی پوستر و بنر: نیما خادمی.
طراحی و دوخت لباس مشعل‎داران بانو: مروارید خدابخشی.
مسوولین تزیین سن و جایگاه: سامان نجمی و بهراد ستودیان و سپهر خسرویانی.
مسوولین غرفه‎های فروش: ویستا رایومند و كیاندخت خسرویانی.
مسوولین هماهنگی جشنگاه خسروی: رستم خرمدین و سیروس خسرویانی.
مسوولین طراحی و چیدمان هیزم آتش افروزی: خداداد جمشیدیان، فرشوشتر ماوندادی و دادبه اورنگی.
مسوولین تداركات و پذیرایی: منوچهر فرودی و شهریار فرازیان.
مسوولین تشریفات و انتظامات داخل جشنگاه و محوطه آتش افروزی: بهراد ستودیان، كیارش مندگاری، سپهر خسرویانی، و با همراهی پارسا سلامتی‎پور، سینا همتی، كیخسرو اشتری و آرین مهربد.
مسوولین تشریفات و انتظامات ورودی جشنگاه: مراد ملك‎پور و بهنام بخت.
مسوولین هماهنگی آتشكده تهران: داریوش موبد و بهرام خدادادی.
مسوولین خوشامدگویی ورودی جشنگاه با آیینه و گلاب و نقل: پریا منوچهرپور و پیوند غیبی.
مسوول عكاسی پشت صحنه و مراسم: خشایار فرخانی.
مسوولین صدابرداری در تالار خسروی و محوطه آتش افروزی: سام خسروپور، جاوید نریمان و با همراهی هوتن گشتاسبی، رادمان ایرانی، شهنام فرهادیان، آرین باستانی، خشایار فرخانی.
مسوولین فیلم‎برداری در جشنگاه خسروی، آتشكده و آیین آتش افروزی: سام خسروپور، نیما خادمی و با همراهی سامان خادمی.
رابط تیم برگزاری با كمیسیون فرهنگی انجمن: فرشاد فرهی‎فر. 
رابط تیم برگزاری با كمیسیون روابط عمومی انجمن: كامبیز رستمی.
رابط تیم برگزاری با انجمن موبدان تهران: كوروش بلندی، محراب وحیدی و پریا ماوندی.
مسوول تدوین نهایی فیلم جشن سده: فرزیو بختیاری.
بارگذاری فیلم و گزارش جشن سده در تارنمای امرداد: بابك سلامتی و فیروزه فرودی.
بارگذاری فیلم و گزارش جشن سده در تارنمای برساد و انجمن زرتشتیان تهران: اردشیر كاویانی و رشید شهرت.
مسوول برنامه‎ریزی: نگار بزرگ‎چمی.
مسوول تیم صدابرداری و فیلم‎برداری: سام خسروپور.
مسوول تیم برگزاری، مدیر اجرایی و هماهنگی: دادبه اورنگی.
دستان شما والاهمتان را به گرمی می فشاریم و سپاسمند و قدردان زحمات شما عزیزان هستیم. همتتان افزون و سپاس.

سپاسگزاری ویژه‎ای داریم از دكتر افشین نمیرانیان، موبد دكتر مهربان پولادی، فرشاد فرهی‎فر، رامین بامسی، رشید شهرت، پروانه خرمشاهی، بابك شهریاری، خدامراد مزداپور، شاه‎بهرام سیروسی، مهردخت شهریاری، آذرمین‎دخت بلیوان، شهاب نمیرانیان، فرامرز پوررستمی، ماندانا آذركیوان، بهرام مزداپور، بهروز جمشیدیان، كامبیز فروزان، مهرداد كاویانی، فرانك زنده‎نوش، فریبرز تهمتن، جمشید دارابیان، فریدون قندی‎پارسی، بابك سلامتی، فیروزه فرودی، گوهر برومندی، شهرام نمیرانیان، فرشید نیكفام، رامبد قندی‎پارسی، فریدون بهرامیان‎فرشید، پرسنل جشنگاه خسروی و هموندان دبیرخانه انجمن زرتشتیان تهران.
درود و سپاس ما بر هموندان كانون دانشجویان زرتشتی، هموندان انجمن موبدان تهران، پرسنل و هموندان انجمن زرتشتیان تهران، هموندان كمیسیون فرهنگی، كمیسیون خدمات و كمیسیون روابط عمومی انجمن زرتشتیان تهران، هیئت‎اجرایی آدریان بزرگ تهران، هیئت‎اجرایی خانه فرهنگ و هنر زرتشتیان، تارنماهای خبری زرتشتیان امرداد و برساد، خبرنگاران، تمامی نیک اندیشان و خیراندیشان، و نهادهای زرتشتی که در بر پایی این جشن ملی و میهنی، انجمن زرتشتیان تهران را یاری رسان بودند.

--